CZARNO- BIAŁY KADR
Kadrowi czarno-białemu można przeciwstawić kadry dwukolorowe o różnym zabarwieniu (może odgrywać rolę również ich intensywność) oraz wielobarwne, oferujące rozmaite i nader bogate możliwości kolorystyczne. Rzecz jasna, różnorakie kombinacje tych możliwości, nawet w obrębie jednego poziomu, dają reżyserowi ogromną ilość środków wyrazowych. Ale na tym lista poziomów języka filmowego nie może być zamknięta.Tak na przykład stara, zdarta taśma filmowa nie jest bardziej związana z artystyczną strukturą filmu niż poszarpana oprawa i za- tłuszczone kartki z estetyczną naturą Don Kichota Miguela Cervantesa. Ale wystarczy skonstruować film na zasadzie przeplatania się starych, zdartych kawałków taśmy i nowych (które będą percypowane jako neutralne, czyli jako „nie-taśma”), i nadać owemu przeplataniu się określoną dostrzegalną regularność, a zły stan taśmy z oczywistej wady przekształci się w element języka filmowego.