GEST I MIMIKA
Semiotyka gestu i mimiki stanowi, problem odrębny — co prawda wiąże się on z naszym tematem, ale wymaga osobnego omówienia.Dla przekształcania fotograficznych obrazów przedmiotów w znaki filmowe szczególnie ważne są szerokie możliwości zmiany „punktu widzenia” odbiorcy w toku narracji filmowej. W sztuce nowożytnej punkt widzenia tekstu odznacza się niestałością w utworach językowych zwłaszcza w powieściach, i względną stabilnością w malarstwie i teatrze. W kinie (i to ujawnia jego istotę narracyjną) punkt widzenia jako zasada konstruowania tekstu reprezentuje ten sam typ, co powieściowy punkt widzenia, a nie malarski, teatralny lub fotograficzny. Przy tym, jeżeli istnieją paralele między dialogiem literackim w kinie a dialogiem w powieści i dramacie i w tym sensie jest on dla kina mniej specyficzny, to odpowiednikiem autorskiej narracji powieściowej w kinie będzie filmowe opowiadanie kształtowane przez łańcuch kadrów.