NA SCENIE TEATRALNEJ
Jeżeli na scenie teatralnej owe granice mają postać pewnego rozluźnienia akcji lub przejścia do nowej akcji itp., czyli realizują się w kategoriach treści, to w drukowanym tekście sztuki (który w stosunku do inscenizacji zajmuje pozycję metatekstu, językowego opisu niejęzykowej akcji) poszczególne sceny oddzielone są od siebie graficznie: odstępami, tytułami, znakami drukarskimi itp. Mamy tu prostą analogię do podziału narracji lamowej. Zycie zagrane odróżnia od życia autentycznego rozczłonkowanie rytmiczne. Właśnie ono stanowi podstawę podziału przekazu filmowego na kadry. Zarazem jednak takie rozczłonkowanie ma ukryty, spontaniczny charakter. Dopiero od momentu, gdy u podstaw swojego języka kino umieściło montaż, podział na kadry stał się czynnikiem uświadomionym, bez którego twórcy filmu nie mogą zbudować swego przesłania, a widz — właściwego odbioru.