OKREŚLENIE KADRU
Montaż pełni jednak w języku kina rolę tak doniosłą, że wymaga specjalnego omówienia, tak, na osi czasu kadr oddzielony .jest od następnego i poprzedniego, a ich styk stwarza szczególny, właściwy kinu efekt montażowy. Ale kadr nie jest pojęciem statycznym, nie jest też nieruchomym obrazem, który byłby zmontowany z następnym obrazem, również nieruchomym. Dlatego kadru nie wolno utożsamiać z oddzielną fotografią, z klatką na taśmie filmowej. Kadr jest zjawiskiem dynamicznym, które dopuszcza w swoich granicach ruch, czasem bardzo znaczny.Kadr można określać rozmaicie, jako: „minimalną jednostkę montażową”, „podstawową jednostkę kompozycyjną narracji filmowej”, „jedność elementów wewnątrzkadrowych” lub „jednostkę znaczenia filmowego”. Można wykazać, że aby kadr nie przechodził w inny, nowy kadr, dynamika jego elementów wewnętrznych nie powinna przekraczać określonego pułapu.