POZAARTYSTYCZNA ROLA
Pozaartystyczną rolę „krzyku o prawdzie”, o prawdzie za wszelką cenę, o prawdzie jako warunku życia (a nie jako środku do osiągnięcia jakichkolwiek doraźnych celów) sztuka neoreali- styczna mogła odegrać tylko w takim stopniu, w jakim widzowie uznawali jej język za bezlitosny i bezkompromisowy. Tym bardziej wymowny wydaje się fakt, że po osiągnięciu apogeum odmowy i po umocnieniu swojej pozycji neorealizm zdecydowanie zwrócił się w kierunku odbudowy zburzonej umowności. W tym względzie bardzo wymowne są dążenia Federico Felliniego do stworzenia metafilmu, czyli filmu o filmie, analizującego samo pojęcie prawdy (Osiem i pół, 1963) i usiłowania Piętro Germiego zmierzające do połączenia gry filmowej z narodową tradycją komedii masek. Ale szczególnie interesująca jest ewolucja Luchino Viscontiego, zwłaszcza że w jego twórczości teoretyk zawsze dominuje nad artystą.