STRUKTURA NARRACJI FILMOWEJ
Przekaz filmowy można rozpatrywać jednocześnie jako dyskretny, zbudowany ze znaków, i niedyskretny, w którym znaczenie przypisuje się bezpośrednio samemu przekazowi.Analogicznie można wyróżnić dwa typy montażu filmowego: przyłączenie do kadru kolejnego kadru oraz przyłączenie do kadru tego samego kadru (o jakichkolwiek zmianach modalnych albo też bez zmian: zmianę kadrów krótkich i dynamicznych na superdługie i statyczne można rozpatrywać jako rezultat montażu przy którym do kadru dołącza się on sam). Montaż kadrów różnorodnych aktywizuje spojenie znaczeniowe — czyni zeń podstawowy nośnik znaczeń; montaż jednorodny natomiast czyni takie spojenie niezauważalnym, a przejście znaczeniowe — stopniowym. Dlatego też, mimo że montaż już ze swej natury zakłada ayskretność, podczas prezentacji taśmy o im- manentnym przejściu z kadru w kadr dyskretność znika, tak samo jak w mowie żywej znikają granice między jednostkami strukturalnymi.