SYTUACJA W KINIE
W kinie powstaje swoista pod względem semiotycmym sytuacja. System, wobec którego można zastosować klasyczną definicję języka, winien rozporządzać zamkniętą liczbą powtarzających się znaków, które na każdym poziomie mogą być przedstawione jako wiązki jeszcze bardziej ograniczonej ilości cech dys- tynktywnych (różnicujących znaczenie). Twierdzenie, że znaki języka filmowego oraz ich cechy dystynktywne mogą powstawać ad hoc, przeczy tej regule.Jednocześnie pojęcie języka filmowego napotyka jeszcze jedną trudność: jeśli w niektórych filmach (np. Siergieja Eisensteina) taśma filmowa wyraźnie dzieli się na dyskretne jednostki znaczące, czyli znaki, to w innych filmach mamy do czynienia z obrazem ciągłym, którego rozczłcnkowywanie na jednostki dyskretne zawsze sprawia wrażenie sztucznego zabiegu. Ale jeśli nie ma jednostek dyskretnych, nie ma również znaków. A czy możliwy jest system znakowy bez znaków?