TAŚMA FILMOWA
Taśma filmowa niesie więc również i taką odmianę informacji. Jednak wzięta z osobna, odizolowana od określonych splotów znaczeniowych wytwarzanych przez dany przekaz filmowy, ona również nie ma jeszcze znaczenia filmowego. Sięgnijmy po kadr z filmu Czapajew tym razem przedstawiający taczankę. Taczanka na ekranie jest znakiem realnie istniejącego przedmiotu. Równocześnie jest ona znakiem konkretnej sytuacji historycznej — wojny domowej w Rosji w latach 1917—1920. Chociaż wiemy, że taczanka to połączenie lekkiej bryczki I z CKM, niemniej jej pojawienie się na ekranie przynosi coś nowego. Widzimy bryczkę — typowy niemilitarny powóz, i umieszczony na niej karabin maszynowy. Przedmiot odbierany jako znak wojny oraz przedmiot będący dla pewnych pokoleń (jeżdżących powozami i oglądających je na spokojnych ulicach Petersburga i Moskwy) znakiem zupełnie innych wyobrażeń — połączone zostały we wspólnym i wewnętrznie sprzecznym wizualnym obrazie; staje się on znakiem filmowym wojny szczególnej, wojny z pogmatwanym frontem i zapleczem, z półpiśmiennymi oficerami, którzy dowodzą dywizjami i gromią generałów.