ZŁUDZENIE RZECZYWISTOŚCI
Najbardziej wyraźne jest to w kinie. W dalszej części rozważań zajmiemy się tym, jaką rolę w przekształcaniu filmu w sztukę odegrała fantastyka, poczynając od filmów Georgesa Meliesa. Poczucie rzeczywistości, o którym teraz mówię, polega na czymś innym. Niezależnie od fantastyczności wydarzeń rozgrywanych na ekranie widz staje się ich naocznym świadkiem i jak gdyby współuczestnikiem. Dlatego, chociaż zdaje sobie sprawę z ir- realnego charakteru przedstawianej akcji, to jednak emocjonalnie odbiera ją jak autentyczne wydarzenie . Stąd później wywodzą się specyficzne trudności przekazywania środkami filmowymi czasu przeszłego i przyszłego, trybu warunkowego i innych irrealnych trybów narracji filmowej. Kino, zgodnie z naturą swojego materiału, zna tylko czas teraźniejszy, podobnie zresztą jak i inne sztuki posługujące się znakami przedstawiającymi. Na zagadnienie to w odniesieniu do teatru zwracał uwagę Dymitr S. Liehaczew.